Knäck

I fredags tänkte vi julbaka lite till idolfinalen, vi insåg sedan när vi hade börjat baka att vi hade glömt köpa tillräckligt mycket vispgrädde och försökte efter den mängd vi hade göra någon form av knäck vilket gick helt ok. Dock blev det inte så många så igår gav vi oss på ett nytt försök. Det gick jättebra, den blev bra i vattentestet och sen skulle vi hälla upp smeten i formarna. Jag låter bilden tala för sig själv om hur det gick, det är ju verkligen inte lätt haha! Smakresultatet vart iallafall mycket bra, rekommenderar det verkligen då receptet är väldigt enkelt. Sedan får man bara kämpa lite med att hälla upp det ;)
 
Receptet är som sagt väldigt enkelt, det man behöver är bara:
2dl vispgrädde
2dl ljus sirap
2dl strösocker

Dessa ingredienser häller du ner i en kastrull, kokar det i cirka 25min eller till smeten är 125 grader varm.  Ta därefter bort kastrullen från plattan, häll snabbt ner den hackade mandeln om du vill ha det i dina knäck och sedan är det bara försöka pricka formarna och ställa på en kallt ställe där knäcken kan stelna. 

 
 
 

Kommentarer

Innan du kommenterar:
Elaka kommentarer tas bort och ditt ip-nummer blockeras direkt
Bilderna är tagna av mig med min Nikon D5000 om inget annat skrivs


←Ditt namn
←Din epostadress (Publiceras inte)
←Din blogg


Kom ihåg mig
Trackback